Guest(s) Visitor(s)
My artwork and design are copyrighted. Kindly contact me at whiteymommy@yahoo.com for pricing.
You are not allowed to take any of my artwork and design without my permission!
All Whitey Mommy 's artwork and design is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.
All Business by Whitey Mommy™ is licensed under Whitey Mommy Enterprise [002005515-D]

Panduan Mudah Bersalin [Part 1]

Panduan ni saya taip khas untuk Mommy Pinky... yang kini dah masuk trimester ke-3... kira dah menghitung hari untuk bersalin... semoga Ibu selamat dan anak selamat dilahirkan... amin... Ya allah... kuatkanlah semangat sahabat ku ini... untuk melahirkan hambamu ke dunia ini amin...

Panduan ini sesuai dibaca oleh semua orang... tak kira la anda muda ke, anda tua ke, anda perempuan ke atau anda lelaki ke... sebab semua orang akan berada dalam situasi ini... setiap perempuan akan melahirkan bayi dan setiap lelaki akan menemani isteri semasa melahirkan bayi...

Persediaan untuk menghadapi pelahiran tanpa komplikasi perlu dilakukan bermula beberapa bulan sebelum tarikh jangkaan bersalin. Anda harus memperuntukkan masa untuk belajar apa yang perlu dijangka pada hari anda bersalin. (jana! banyak membaca pasal komplikasi2 semasa bersalin... ). Ini adalah bagi mengelakkan tekanan yang tidak dijangka dan mengurangkan risiko komplikasi...

Dibawah adalah tips yang boleh diamalkan supaya mudah bersalin... InsyaAllah...
Lakukan Urutan Perineal
Anda digalakkan untuk memulakan urutan ini diantara bahagian dubur dan faraj sekitar minggu ke-34 kehamilan.

Hal ini dapat dilakukan dengan menggunakan minyak zaitun (minyak zaitun asli ya... bukan yang dijual dipasar raya tu... tapi yang biasanya dijual dalam balang kaca) namun elakkan penggunaan minyak bayi atau jeli petroleum.

Langkah ini disyorkan kerana membantu anda mengurangkan risiko koyakan semasa meneran.
Sebelum melakukan urutan ini, pastikan anda mendapatkan nasihat daripada doktor yang merawat anda terlebih dahulu.

Pastikan jari anda benar2 bersih sebelum melakukan rutin urutan ini...
Teman Yang Kuat Semangat
Suami yang bakal menemani anda di dalam bilik bersalin perlu kuat semangat agar dia dapat memberi semangat dan sokongan kepada anda ketika bertarung dengan kesakitan untuk melahirkan bayi.

Anda juga boleh meminta ibu atau ahli keluarga lain untuk menemani anda selain daripada suami. Jadi ada baiknya anda tetapkan sekarang siapa yang bakal menemani anda dalam bilik bersalin nanti. Tidak salah jika anda menetapkan pilihan kedua jika tiba masanya nanti suami menghadapi masalah seperti takut darah, lemah semangat dan sebagainya...
Keadaan Selesa
Proses pelahiran berlangsung dengan lebih pantas apabila anda berada didalam keadaan selesa. Namun, cetek pengetahuan dan mudah tergopoh-gapah menjadikan proses kelahiran memakan masa yang lama.

Tambahan pula, sikap ini dapat menghindarkan anda daripada perlu menerima apa2 jenis alat bantuan kelahiran seperti vakum atau forsep.

Jadi cubalah bertenang sejak dari rumah lagi sebelum berangkat ke hospital. Apabila kontraksi menyerang selang 5 minit sekali, itu petanda anda perlu segera ke hospital (atau yang sebaiknya berada terus dihospital lebih awal jika merasa kontraksi selang 10-20minit bagi mereka yang melahirkan anak pertama) kerana masa untuk melahirkan hampir tiba.
Pergunakan Graviti

Sentiasa bergerak dengan berjalan2 dapat membantu anda ketika proses pelahiran. Jangka masa proses pelahiran boleh menjadi pendek jika anda berdiri tegak.

Keadaan ini membantu bayi anda masuk ke saluran peranakan dengan betul. Oleh itu, anda tidak disarankan dengan hanya berbaring di atas katil... tetapi harus berjalan2 disekitar kawasan bilik bersalin sambil ditemani oleh suami untuk memudahkan bayi 'turun' dan mempercepatkan proses pelahiran...
Tidur Mencukupi
Lazimnya di minggu2 akhir kehamilan, anda akan agak sukar untuk tidur. Hal ini mungkin berlaku kerana anda begitu teruja menanti saat berlakunya tanda awal bersalin.

Biarpun begitu, anda dinasihatkan untuk memastikan jumlah jam tidur adalah mencukupi. Hal ini penting untuk memastikan anda kekal bertenang semasa melahirkan nanti...

Kredit kepada : Majalah Pa&Ma Julai 2010

Whitey note: Nanti bersambung [Part 2] ya... Khalis asyik tak duk diam tangan nak tekan laptop...

4 Comment (s):

  1. banyakkan membaca pa&ma, sangat elok majalah tu, kita still baca sampai sekarang ;)

    ReplyDelete
  2. ouh, tak leh buat lagi..hihi :)

    ReplyDelete
  3. tapi hospital kerajaan banyak jugak yang tak kasi sape2 teman time nak bersalin walaupon suami. sedeyh kan.
    *macam la nak ada anak dah purplish.pink ni*

    ReplyDelete
  4. @purplish.pink
    rasanya skrang ni semua hospital kerajaan dah benarkan ibu diteman masa bersalin...ada ke yang masih tak benarkan?

    kalau bagi mommy to be, saya ada artikel berguna.. Bank Stem Darah Tali Pusat...

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 

Copyright © Whitey Mommy™