Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

My Dream Lappy

Since saya dah aktif dalam bidang mendesign ni kan... hati ni rasa macam nak je lappy baru... sebab lappy ni memang dah tak bleh nak jalan... my hubby cadangkan beli desktop... tapi... saya tak mau... degilkan??? sebab desktop tak bleh nak movable ... so saya tak gemar la... terkejung je kat situ... susah nak bawa kemana2... kalo kena balik kampung lelama ke... tak kah susah kan... [alasan ke ni?]

Sekarang ni guna IBM Thinkpad... saya tanya pendapat kawan2 yang pakar dalam bidang lappy ni mereka kata... IBM memang bagus... tapi disebabkan kelembaban [betul ke eja...] saya rasa macam nak je lappy baru... eceh... tapi kan... ada solution untuk mengatasi masalah ini... saya akan menambah RAM kepada 2GB supaya laju berdesup dan proses mendesign dapat di percepatkan... supaya order dapat disetelkan dengan cepat... hehe...

Ok... back to topic... apa jenama lappy yang menjadi idaman saya???

ini dia... APPLE NOTEBOOK... smartkan... memang kena kumpul duit la... sebab harga paling murah pun RM3000++ ... kena kerja keras untuk buat semua order... hehe bila bleh dapat tu? tahun depan ke tahun depan lagi ke... tahun depan lagi?... saya suka warna putih campur pink ni...

kalau dapat yang ni pun cantik...PINK!!!
kalau dapat yang ni... memang lagi bersyukur... CANTIK GILER.... siap ada roses segala... memang feberet la..[nak yang ni... nak yang ni...] ok! start kumpul duit...

Whitey Note: ada sesiapa yang nak bagi adiah tak?jelir . saya sekarang memang dah suka sama PHOTOSHOP, ILLUSTRATOR, PHOTOSCAPE... bila la nak belajar wat dolly sendiri ni...

Luahan Di Hari Jumaat

Assalamualaikum w.b.t ...
mula bagi salam dulu... gambar bunga kat atas tu saje je inter frame... dah lama tak update blog... Khalis pulak tidur... lama lak tu.. dari pukul 10 pagi tadi tak bangun2... boring pulak bila dia tidur... tak tengok dia main2... tapi kalau dia tak tidur... saya nak dia tidur...jelir

Malam tadi Khalis tidur sangat2 awal... pukul 8 dah tidur... agaknya penat... mana tak nya... dari pagi sampai petang... main...main...main... non-stop ada je kerja yang dia nak buat... yang paling utama dah tentu la dia tolong saya kemas rumah... kasi "clear" semua benda... buku2, novel2, dan komik2 saya yang kat bawah TV semua dia "clear" pandai sungguh... itulah akal si kecik ni...

Hari ni hari jumaat [semua orang pun tahu...] hari mulia... di tambah lagi dengan Nuzul Al-quran... Ya Allah... pagi2 dah terbaca kat FB kisah kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. Sedih... menitis air mata... sayang sungguh Nabi Muhammad pada umat Islam...

Hari ni juga mood untuk mendesign sangat tinggi... tapi Khalis tidur... jadi tak de mood nak design pulak... pelik betul... kalau dia bangun... dia tekan2 keypad laptop ni saya pun jadi bersemangat nak siap kan design... Insyaallah...semua order akan disiapkan dalam masa yang terdekat ni... saya mohon maaf kepada semua customer yang terlibat ya... Maklumla... kekadang masalah peribadi ni memang boleh memberi kesan kepada kerja kita... Walaupun saya cuba untuk bertindak seprofesional mungkin... tetapi... emosi kewanitaan saya tetap membatasi segalanya...

Ok ... that's All... si kecik dah bangun... nak cium jap... dan continue design template... Selamat berbuka semua [untuk waktu maghrib nanti ya...]...senyum

Fasa Perubahan

Maaf kepada kawan2 jika loading blog saya lambat... header saya dah bertukar baru... jeles juga tengok header customer yang cantik2... nak juga la tukar header kan... hehe... actually ingatkan nak gantikan dengan header yang saya order dengan kak wansteddy untuk raya... tapi... header saya ...kak wan kata lepas raya baru siap... hehe jadi saya pun design la header saya sendiri... teringin sangat nak reka dolly sendiri... tapi... tangan ni tak mahir lagi... kena praktis banyak2 lagi....ok... dah la membebel... sebenarnya nak cerita sikit je...

ini adalah header lama saya... simple jekan...

dan ini pulak header baru saya... comel pulak kalau letak gambar baby sorang... tambahan pulak... vector baby ni memang persis sangat dengan Khalis... i loike... terus menikam kalbu... saya ni memang tak boleh langsung nak cerita pasal Khalis... perasaan itu rasa menusuk kedalam jiwa...
ada sekeping lagi gambar yang serupa dengan dolly kat atas tu... tapi yang ni pun boleh la di tunjukkan sample...sebab tak jumpa.. puas cari... sama kan? tapi tak serupa...jelir

Whitey Note: kepada customer yang order... jangan risau ek... saya dalam proses siapkan template anda... jangan marah tau... hehe nak gembirakan hati dengan mendesign header untuk blog sendiri plak... sambil cari2 idea... eceh...

Anugerah yang terindah dan Amanah yang paling berat

Setiap kali melihat berita dan membaca surat khabar... bila difikir2kan balik memang takutkan... kenapa takut? takut macam mana nak membesarkan anak didalam keadaan gejala sosial yang semakin meruncing... takut diri ini tidak kuat untuk menghadapi dugaan yang mendatang... seringkali saya terfikir...dapatkah saya mendidik Khalis sebaiknya... dapatkah saya membahagiakan Khalis... saya nak anak saya merasai semua nikmat hidup didunia... tapi saya terpanggil dengan kata2 seorang sahabat alam maya saya...
mommy... mommy pernah dengar tak? kata2 yang orang yang kaya di dunia akan miskin di akhirat?
saya berfikir panjang dengan kata2 beliau... buatkan saya tersedar... bahawa hidup ini milik Allah... kita hanya perlu beribadat sahaja... dan kehidupan didunia ini kekadang melekakan kita sehingga kita terlupa apa niat asal kita kan? sehingga kita terlupa apa tugas kita didunia... kekadang Allah bagi ujian kepada kita supaya kita sentiasa mengingati kepada dia... bila kita ingat pada-Nya bermakna kita akan lebih dekat dengan-Nya... dengan erti kata lain... kita patut bersyukur jika diberi ujian... dan berdoa diberi ketabahan hati... serta mengakui kebesaran-Nya...berbanding dengan orang yang Allah tutupkan terus hatinya daripada mengingati Allah...
Subahanallah...

Air mata menitis tatkala saya menulis entri ini.... mengenangkan putra kecil saya Muhammad Khalis Putra... dia adalah anugerah yang paling indah dalam hidup saya dan juga merupakan amanah yang paling berat untuk saya tanggung... Ya Allah...kuatkanlah aku untuk menghadapi setiap ujian yang mendatang...

setiap kali pun kita akan mendengarkan... Allah akan memberi sesuatu ujian kepada hambanya... kerana Dia lebih tahu yang hambanya kuat untuk menanggung ujiannya... cuma... kita sebagai hambanya... perlu menilai dengan bijaksana...

2 hari lepas... sewaktu memasak nasi... entah kenapa saya terfikir... sebenarnya... dalam kehidupan kita... adalah bukan takdir... kita tidak boleh menyerah 100% kepada takdir... setiap perkara yang berlaku kita perlu menilai dengan akal fikiran yang bijaksana... barulah kita akan dapat merasa nikmat sebuah kehidupan.... entah kenapa saya berfikiran sebegitu? mungkin itu adalah petunjuk daripada-Nya disaat saya kebuntuan...

Bila kenangkan hari akhirat... saya rasa takut... badan saya menggigil... kenapa ya? apakah soalan2 yang bakal diajukan... kerana kekadang... ketika saya hidup didunia ni... saya seolah2 buntu dan hilang arah tuju... maklumla ilmu agama saya tidak tinggi tapi tidak la terlalu cetek... hukum-hakam agama saya masih tahu dan perkara2 fardhu 'ain masih lagi segar dalam ingatan saya... alhamdulillah... ini adalah salah satu nikmat Allah kepada saya... memori saya tidak pernah terpadam walaupun sedikit...

Kekadangkan... saya dapat rasa... waktu saya menangis... saya bersedih... saya ingatkan Allah... saya dapat rasa... ada juga yang bersedih untuk saya...

maaf entri yang emosi... air mata saya mengalir deras... Ya Allah... tunjukkan jalan yang lurus untuk aku dan keluargaku serta kawan2 ku... amin...

ANUGERAH YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA : MUHAMMAD KHALIS PUTRA
video
Whitey Note: video ini diambil masa Khalis berumur 6 bulan...

Ya Allah... Berikanlah Petunjuk ke Jalan yang Lurus...

cuba anda ikut instruction kat atas tu.. jadi tak? saya buat jadi... terasa kebesaran Allah... subahanallah....

dah lama tak update blog... banyak cerita tapi tak de mood... jadi nak menaip pun agak malas... rajinkan diri untuk siapkan tempahan... [terima kasih kepada yang sudi tempah artwork dengan saya ya] tambahan pulak sekarang Khalis memang sangat tangkas bergerak... kerja design2 ni hanya boleh dilakukan pada waktu malam... ketika Khalis tengah nyenyak tidur...

Kesian Khalis... hm... saya memang down sangat2 dalam dua tiga hari ni... tak tahula ... Ya allah tenangkanlah hati ini... kekadang bila susah mesti ingat kembali apa kesalahan yang kita pernah lakukan... kita mungkin pernah sakitkan hati orang... jadi Allah akan balas semua tu untuk ringan dosa kita...

Saya sentiasa terfikir... bila saya ditimpa masalah mesti saya ada sakitkan hati orang ataupun saya kecilkan hati mak saya ke... itu semua akan bermain di benak fikiran... atau mungkin saya tak menjaga Khalis dengan betul... mungkin Allah hukum saya disebabkan semua ini... dan paling penting... mungkin waktu saya bersenang2 saya lupakan DIA ...dan dia bagi saya susah...sebab... DIA nak saya ingatkan dia... dan seterusnya menjadikan saya insan yang tidak lalai... wallahualam...

Pinta saya yang maha esa... disihatkan tubuh badan untuk menjaga Khalis... di tenangkan fikiran untuk beribadat kepadanya... di ceriakan hati...supaya dapat menggembirakan insan2 disekeliling saya... dimurahkan rezeki...supaya dapat membantu orang sekeliling saya yang berada didalam kesempitan hidup... diluaskan fikiran...supaya dapat melihat keajaiban ciptaannya... dipanjangkan akal...supaya dapat berfikir dengan rasional....setiap apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya...

Whitey Note: Hari ni masuk hari ke-5 saya makan supplement shaklee untuk breastfeeding...alhamdulillah... susu banyak keluar...dan... angin pun banyak yang keluar... rasa segar sikit badan....alhamdulillah...

Pengalaman Malam Lailatulqadar Saya

Mungkin terlalu awal untuk saya ceritakan tentang malam yang sangat indah ini...dimana semua makhluk Allah akan sujud kepada Penciptanya... Subahanallah.... air mata saya mengalir... takut...gembira... celaru... sebelum mula menaip pun saya dapat merasakan apa yang pernah saya alami.... saya perlu coret sebelum saya terlupa... Ini adalah perkongsian berdasarkan apa yang berlaku kepada saya... terpulang pada anda untuk mempercayainya... semua yang baik adalah datang daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datang daripada saya... semoga Allah S.W.T memberkati kehidupan saya... amin...

Pengalaman saya di malam lailatulqadar berlaku semasa saya tingkatan 3... mak saya berkata..[dialog asal adalah dalam loghat kelantan] " malam ni... mak rasa malam lailatulqadar...sebab mak tengok kat langit tiada bintang... kelihatan sangat bersih... sha solat sunat 2 rakaat.... untuk mendapat keredhaan Allah"

saya masa itu ikut apa yang mak saya cakap...saya solat sunat... 2 rakaat... tepat pukul 11 lebih... sebab malam lailatulqadar berlaku sekejap sahaja... saya teringin untuk melihat apa yang berlaku dimalam yang sungguh mulia itu... yang merupakan malam yang mempunyai banyak hikmah... selesai solat sunat... saya pun duduk dan berselawat... dalam hati berniat untuk melihat keadaan malam lailatulqadar itu...

tetapi akhirnya...saya tertidur... Allah S.W.T tidak mengizinkan lagi saya melihat malam itu... saya bangun pada pagi untuk bersahur... dan melihat keadaan air perigi dan pokok2 disekeliling rumah atuk saya

disebabkan rumah atuk saya... masih menggunakan air telaga[perigi berada di dalam rumah]... saya dapat melihat kesan paras air yang berbekas pada bahagian gelang telaga yang paling atas... dan air masih tidak turun sepenuhnya...dalam hati berkata... "Ya allah...besar sungguh kekuasaan mu..." memang tak mungkin...kalau air telaga naik kerana air pasang... takkan sampai ke bahagian teratas gelang telaga...

saya membuka pintu depan... lagi menunjukkan kesahihan... pokok kelapa dan beberapa lagi pokok di depan rumah atuk saya dan beberapa pokok lain... kelihatan sedang membongkok... [dan masa itu tiada angin pun yang bertiup] walaupun tidak keadaan sujud sepenuhnya... tapi ini menunjukkan pokok itu memang pernah bersujud...[saya tak tahu nak explain dengan ayat macam mana] hati saya terdetik..."terima kasih ya allah...walaupun aku tidak melihat sepenuhnya... tapi... aku bersyukur kerana masih dapat melihat dalam keadaan begini"

saya tergamam sangat2...itu sahaja yang boleh saya gambarkan.... [ini cerita yang belaku kepada saya... tanpa direka walau sedikit pun...] semoga allah memberikan petunjuk di dalam hidup saya untuk menemui jalan IHDINASIRATALMUSTAQIM-NYA... amin..amin... saya takut untuk menempuh neraka... tapi saya juga bimbang saya tak layak untuk kesyurganya... "ya allah.. berikanlah petunjuk kepada hambamu...supaya aku dapat hidup bahagia di dunia dan akhirat... amin...amin...

Hayati maksud surah Al-Qadr yang menceritakan tentang malam Lailatulqadar
Maksudnya: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” (Quran, Al-Qadr 97: 1-5)

Berdasarkan ayat di atas dapat dilihat bahawa malam al-Qadar disebut juga dengan malam yang penuh keberkatan. Sebab pada malam itu Allah mencucuri pelbagai rahmat, keampunan dan keberkatan kepada orang yang beramal dengan khusyuk dan berdoa dengan penuh keikhlasan.

Kerana keutamaan ini, Rasulullah menganjurkan umatnya agar mencari dan seterusnya mendapatkan malam al-Qadar yang penuh keberkatan itu. Dalam hal ini, Rasulullah perlu dijadikan ikutan yang menampilkan teladan terpuji dalam menghidupkan malam terakhir Ramadan.

Ini dilakukan dengan melaksanakan iktikaf, membangunkan keluarga agar lebih meningkatkan amalan ibadat pada malam hari dan tidak mendekati isterinya dengan tujuan memperbanyakkan amal ibadat di masjid seperti solat tahajud, Witir, solat Tarawih, membaca dan tadarus al-Quran serta berzikir kepada Allah dan amalan soleh lain yang dianjurkanIslam.

Kehadirannya dirahsiakan
Sesungguhnya ayat al-Quran yang menceritakan tentang masa berlaku Lailatul Qadr, tidak dijelaskan secara jelas, kerana ia bertujuan agar manusia tidak hanya tertumpu pada satu malam sahaja jika mereka tahu malam tersebut, justeru ia dirahsiakan agar mereka menghidupkan setiap malam terakhir Ramadan dengan amalan-amalan yang pernah dilakukan oleh baginda, para sahabat dan para solihin terdahulu.

Mengenai jatuhnya malam al-Qadar, ulama berbeza pendapat mengenainya. Imam Nawawi berkata bahawa sebahagian ulama menyatakan malam itu bergilir dari tahun ke tahun. Ertinya apabila pada tahun ini berlaku pada malam 29 Ramadan, maka tahun akan datang datang pada malam berbeza.

Hal sama dikatakan oleh Ibn Hazm bahawa Lailatul Qadar itu ada kalanya pada malam 21, 23, 25, 27 atau 29 Ramadan.

Sementara menurut jumhur ulama, Lailatul Qadar berlaku pada malam yang sama pada setiap Ramadan iaitu pada malam 27 Ramadan. Ini berdasarkan hadis Rasulullah daripada Ubai bin Ka’ab yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan hadis dari Mu’awiyah yang diriwayatkan Abu Dawud. “Saya mendengar Rasulullah bersabda carilah Lailatul Qadar itu pada malam 27.”

Sebahagian sahabat dan ulama mencuba menentukan Lailatul Qadar dengan cara lain, iaitu menggunakan rumusan tertentu.

Ibnu Abbas berkata bahawa surah al-Qadr itu terdiri daripada 30 kalimah. Kata salamum hiya (selamat sejahteralah malam itu) berada pada kalimah yang ke-27. Oleh itu Ibnu Abbas menyatakan bahawa malam al-Qadar berlaku pada malam ke-27.

Sementara sebahagian ulama menyatakan bahawa kalimat Lailatul Qadr terdiri daripada sembilan huruf. Dalam surah al-Qadr kata-kata Lailatul Qadr itu diulang-ulang sebanyak tiga kali. Maka sembilan darab tiga adalah 27. Maknanya Lailatul Qadar itu berlaku pada malam 27.

Sementara ulama lain seperti Ahmad Marzuk dan Ibnu Arabi berpendapat bahawa Lailatul Qadar itu berlaku pada malam Jumaat ganjil pada 10 malam terakhir Ramadan.

Namun dalil yang paling kuat mengenai Lailatul Qadar adalah hadis daripada Aishah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari. “Carilah sedaya-upaya kamu Lailatul Qadar itu pada sepuluh malam ganjil pada akhir Ramadan.”

Perbezaan pendapat sahabat dan ulama ini sebenarnya adalah satu kenyataan bahawa tidak ada satu dalil jelas yang menunjukkan bila malam ini berlaku. Tetapi sahabat dan ulama bersepakat dengan hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Aishah tadi bahawa malam itu berlaku pada sepuluh malam ganjil akhir Ramadan.

Menurut Prof Wahbah al-Zuhayli, sebab dirahsiakan Lailatul Qadar supaya umat Islam sentiasa berusaha beribadah pada setiap malam Ramadan tanpa menumpukan pada satu malam saja. Ini kerana setiap malam pada Ramadan memiliki hikmah dan rahsia tersendiri.

Tanda-tanda berlakunya Lailatul Qadr

Di antara tanda yang sempat terlihat pada masa Nabi s.a.w adalah bahwasanya ketika baginda bersujud di waktu Subuh di atas tanah yang dibasahi dengan air, ertinya bahawa pada malam itu turun hujan sehingga baginda sujud di atas tanah yang berair.

Lailatul Qadr adalah malam dibukanya seluruh pintu kebaikan, didekatkannya para kekasih Allah, didengarkannya permohonan dan dijawabnya segala doa, amal kebaikan pada malam itu ditulis dengan pahala sebesar besarnya, malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Maka hendaknya kita berusaha untuk mencarinya dengan bersungguh-sungguh.

Malam itu tenang dan hening, keadaannya tidak dingin dan tidak panas; siangnya pula memancarkan cahaya matahari yang warnanya pucat; pada malam itu juga malaikat Jibril akan menyelami orang yang beribadat pada malam itu dan secara tiba-tiba kita akan rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak.

Ada pendapat yang berkata, bahawa orang yang menemui lailatul qadar akan melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga keseluruhan ceruk yang gelap gelita.

Ada pula menyatakan bahawa kedengaran ucapan salam dan kata-kata yang lain daripada malaikat.

Ada juga yang melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.

Ada yang berkata doa permohonannya makbul.

Apa yang perlu dibuat pada malam al-Qadr

Lailatul Qadr seperti yang dijelaskan di atas, adalah masa yang paling sesuai untuk mengajukan segala permohonan kepada Allah SWT, apa yang perlu dilakukan pada malam tersebut ialah dengan perkara-perkara berikut:

1.Memperbanyakkan doa kepada Allah/Memohon ampun

Pada malam itu Allah akan mengabulkan semua permohonan dan doa, terkecuali terhadap empat golongan manusia. Ibnu Abbas berkata: “Semua doa pada malam itu diterima terkecuali doa orang meminum arak, anak yang derhaka kepada ibu bapa, orang yang selalu bertengkar dan mereka yang memutuskan silaturahim.”

Doa yang diajarkan Rasulullah kepada Aishah. Doanya berbunyi: “Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa’ fu anni (maksudnya, Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun, yang suka Maha Mengampun, maka ampunilah aku ini).”

2.Menghayati malam tersebut dengan ibadah

Beriman dengan yakin bahawa malam lailatul qadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.

Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmat dan keredhaanNya.

Kesimpulan, persoalan bila sebenarnya berlakunya Lailatul Qadr, hanya Allah SWT sahaja yang tahu.

Apa yang telah dinyatakan kepada kita melalui hadis-hadis Nabi s.a.w ialah tanda-tanda dan juga malam-malam yang kemungkinan berlakunya Malam al-Qadr.

Berdasarkan hadis Nabi s.a.w menghidupkan 10 malam terakhir dengan beriktikaf, ramai di kalangan ulama’ cenderung mengatakan bahawa malam tersebut kemungkinan besar akan berlakunya Malam al-Qadr.

Mengenai cerita pelik yang berlaku, usahlah dijadikan pegangan, oleh kerana para sahabat juga mencari Malam Al-Qadr dengan berdasarkan tanda-tanda yang telah Nabi saw ceritakan kepada mereka. Malah, tidak terdapat sebarang periwayatan mengenai apa yang telah dilihat oleh para sahabat. Maka tidak melihat, tidak bermakna tidak mendapat ganjaran Malam al-Qadr!

artikel kredit kepada Razzy.com

Whitey Note: Hati saya sayu dan terasa kebesaran Allah...

Terima Kasih kepada Semua

dah dua hari tak taip entry... ada sesiapa rindu tak nak baca? ngeh2 . Terima kasih semua kepada yang mengucapkan selamat hari lahir kepada saya... my hubby, mommy pinky, teman2 blogger, teman2 dalam facebook... lebiulah... ingatkan nak print screen semua nota2 ucapan selamat hari lahir tu... tapi kemalasan melanda...[nak buat itu pun malas...] apapun... saya happy dengan semua ucapan2 anda... rasa tahun ni lah tahun pertama begitu ramai orang wish birthday... mungkin sebab aktif berblogging dan berfacebook kot...eceh...

nak cerita juga ni... saya dah 2 hari demam... apa puncanya? mesti sangat kelakar kalau anda baca... puncanya sebab saya meraban pergi minum air sirap satu jug di kenduri rumah bekas jiran saya...[paham tak ayat ni?] masa minum tu macam tak pernah jumpa sirap... air sirap ni memang favorite saya la... saya pernah buat entri tentang air sirap ni [takkan la minum air sirap pun demam...]

actually sejak mengandungkan Khalis 7 bulan saya memang pantang dengan ais...dah tak minum sampai la hari kenduri itu... memang tak tahan sangat tengok air sirap......punya excited ... terus tak ingat dunia dah minum... balik rumah... saya dah rasa dah tekak ni perit2... dah rasa macam nak demam... wah! cepat sungguh kesan penangan ais di dalam air sirap kan?

apa lagi... esoknya...demam ler saya... sakit kepala...sakit badan... sakit mata... sakit hidung...pendek kata seluruh badan pun sakit lah... yang paling risau ni takut berjangkit dengan Khalis... ades... Kalau dia demam... susahnya la hati saya... minta la jangan berjangkit... minta dijauhkan....

Bangun pagi ni.. badan rasa sakit2... tapi... ada tanggungjawab yang besar menanti...

takkan nak biarkan dak tecik ni main sorang2... duk sorang2... owh tidak... kalau dulu tak de anak... mahu seharian pulun tidur kalau demam2 gini... tapi dah ada anak ni... mesti kena bangun juga... nak sediakan makanan... nak mandikan... semuala... dan inilah yang membuatkan saya sedar... wanita yang bergelar ibu itu sebenarnya kuat... kuat semangat... betul tak?

ok...thats all...sakit badan ni...tapi nak juga mengadap lappy ni... addicted betul...

Whitey Note: Birthday saya sama dengan Datuk Seri Anuar Ibrahim juga...n kak sya... happy birthday juga untuk dua insan ini... orang kata birthday yang sama mesti sikap sama... ya ke?

Kewajipan Seorang Suami terhadap Isteri

Seorang suami mempunyai beberapa kewajipan terhadap isteri. Antara lain menggaulinya dengan baik dan menahan diri atas perangai yang kadang-kadang sebab memaklumi atas kependekkan akalnya. Allah SWT berfirman:Ertinya “Dan pergaulilah mereka dengan makruf....”
Juga dalam ayat lain Allah SWT berfirman: “Dan mereka telah mengambil setia yang teguh daripadamu...”
Yang terakhir sekali di wasiatkan Rasulullah SAW ada 3 perkara. Baginda bersabda:
“Solat, solat. Dan janganlah kami bebani hambamu sesuatu yang di luar kemampuan mereka dan takutlah kepada Allah dalam hal wanita. Mereka adalah para tawanan di tanganmu. Kau ambil mereka dengan amanat Allah SWT dan kau minta halal farajnya dengan kalimat Allah pula.”
Juga Rasulullah SAW bersabda: “Siapa sabar atas keburukan akhlak isterinya, Allah memberinya pahala seperti pahala yang diberikan kepada Nabi Ayub. Dan siapa sabar di atas keburukan akhlak suaminya, Allah memberinya pahala seperti pahala Asiah isteri Firaun.”
Ertinya, menggauli mereka dengan baik bukan sahaja tidak menyakitkannya, akan tetapi menahan diri dan sabar atas perbuatan yang menyakitkanmu. Bahkan tidak memarahinya. Ini telah di contohi Rasulullah SAW, di mana para isterinya kadang-kadang membantah kepada baginda, bahkan salah seorang mereka ada yang tidak menegur baginda sampai sehari semalam, bahkan isteri Umar r.a pernah juga membantah kepadanya. Umar berkata, “ apakah engkau hendak membantahku?” Si isteri menjawab, “ Bahawa isteri-isteri Rasulullah SAW ada juga membantah kepada baginda. Padahal baginda adalah lebih baik dari kamu.” Umar berkata rugilah Hafsah, “janganlah engkau cemburu kepada puteri anak Abi Kuhafah. Dia kekasih Rasulullah SAW!” Dan Umar menakut-nakutinya dengan balasan Akhirat akibat menentang suami.
Dirawikan juga pernah pada permulaan Islam, setengah isteri Nabi SAW itu agak kesal dengan mengadu kepada ibunya. Maka Nabi SAW berkata, “Tinggalkan sahaja dia. Dia telah berbuat lebih banyak dari itu.” Dan pernah juga antara Nabi SAW dan Aisyah terjadi satu perselisihan. Sehingga keduanya memanggil Abu Bakar memohon kebijaksanaannya. Nabi SAW berkata kepada Aisyah, “Aku yang akan bercakap atau kamu yang akan bercakap?” Aisyah berkata, “Silakan kamu bercakap asalkan benar.” Mendengar ucapan itu Abu Bakar (ayah Aisyah) langsung memukul Aisyah sehingga mulutnya berdarah dan berkata , “Wahai musuh nafsunya, pernahkah baginda berkata tidak benar?” Aisyah lalu mendekati Nabi dan bersembunyi di balik punggungnya. Maka Nabi SAW berkata kepada Abu Bakar, “Kami tidak memanggilmu untuk ini dan kami tidak menghedaki ini darimu.”
Pernah juga suatu ketika Aisyah sedang marah kepada Nabi SAW. Dia berkata, “Kau sendirilah mengaku bahawa kau itu Nabi Allah.” Mendengar itu Nabi SAW hanya tersenyum sahaja. Dan pernah Nabi SAW berkata kepadanya, “Aku mengetahui bagaiman kemarahan dan kerelaanmu.” Aisyah berkata, “ Dan bagaimana engkau mengetauinya?” Nabi berkata, “Jika kau sedang rela berkata, “Tidak demi Tuhan Muhammad.” Lalu jika kau sedang marah, kau berkata, “Tidak demi Tuhan Ibrahim.” Aisyah berkata, Engkau benar aku cuma membenci namamu.”
Dan dikatakan bahawa yang pertama kali cinta terjadi dalam Islam adalah cinta Nabi SAW kepada Aisyah ra. Dan Nabi SAW berkata kepadanya, “Aku ini ibarat bapa biji dan ibu biji. Hanya saja tidak mengeluarkannya.” Dan Nabi SAW mengatakan kepada isteri-isterinya, “Janganlah kamu menyakiti aku seperti Aisyah. Sesungguhnya, demi Allah, tidak pernah turun wahyu sewaktu aku ada di pangkuan salah seorang kamu.”
Anas ra berkata bahawa Rasulullah SAW adalah manusia yang paling penuh kasih kepada wanita dan anak-anak.
Justeru itu, jika seorang suami di sakiti hendaklah menahan dan membalas dengan guraun yang dapat melembutkan hati wanita. Rasulullah SAW seringkali bergurau bersama mereka (isteri-isterinya) serta menyesuaikan tingkat akal mereka dengan beramal dan berakhlak. Sehingga dirawikan, Nabi SAW pernah memulakan pertengkaran dengan Aisyah. Aisyah pun membalas di suatu hari, kemudian Nabi memulainya di hari yang lain, lalu berkata, “Ini balasan kelmarin.”
Aisyah ra berkata, “Pada hari Asyura aku mendengar suara orang-orang Habsyi dan lainnya bermain-main. Nabi SAW berkata kepadaku, “Inginkah kau melihat permainan mereka?” Aku menjawab, “Ya” Nabi memanggil mereka dan mereka pun datang. Nabi berdiri diantara dua pintu dan meletakkan telapak tangannya pada salah sebuah pintu serta memanjangkan tangannya. Maka aku meletakkan wajahku pada tangannya, lalu mereka bermain dan aku melihat. Kemudian Nabi berkata, “Wahai Aisyah, cukuplah kau!” Aku berkata, “Ya” Lalu Nabi mengisyaratkan kepada mereka dan mereka pun pergi. Maka Nabi SAW lalu berkata, “ Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling elok akhlaknya dan paling penuh kasih sayang pada keluarganya.”
Juga baginda bersabda:
“yang terbaik di antara kamu adalah kamu yang paling baik kepada isteri-isteriku.”
Umar ra berkata, “Sayugianya lelaki dalam keluarga itu seperti anak-anak. Dan manakala tersentuh apa yang disisinya, barulah dia menjadi lelaki.” Luqman menyatakan seperti itu juga. Dalam Hadis di ceritakan bahawa Allah SWT memurkai orang yang kejam terhadap keluarganya.”
Nabi SAW bersabda:
“Hendaklah seperti gadis yang engkau rayu dan dia merayumu.”
Kemudian, hendaklah seorang suami tidak lantas memperturutkan semua keinginan isteri sampai dalam batas yang dapat merosakkan akhlaknya. Ini jangan dibiarkan. Al-Hasan menyatakan, “Setiap lelaki yang mengikuti sahaja keingin isterinya, maka Allah akan melemparkannya ke neraka.” Umar ra berkata, “Ingkarlah (kemudian isteri) sebab dalam mengingkari mereka itu terdapat berkah.” Dan dikatakan berempuklah dengan mereka dan ingkarilah keinginan isteri.” Baginda mengatakan demikian jika seseorang lelaki mengikuti saja keinginan isteri seolah-olah dia menjadi hambanya. Celakalah dia. Allah tidak menyerahkannya kepada isteri yang tunduk kepada nafsunya. Ini bererti dia menjadi hamba syaitan dan mengikutinya pula.
“Dan kusuruh mereka mengubah mahkluk Allah ....” (Q.S An-Nisa: 119)
Oleh kerana lelaki mesti diikuti bukan mengikuti. Lelaki harus menjadi tiang penyangga kepada perempuan dan suami haruslah sebagai sayid.
“Setiba dipintu, keduanya bertemu dengan said(tuan)nya....” (Q.S Yusuf: 25)
Iman as-Syafie ra berkata, “Jika kau muliakan mereka, mereka akan menghinamu, itulah perempuan, khadim dan batin (nafsu) ini.”

Whitey Note: artikel ini adalah untuk simpanan saya bagi menambahkan pemahaman alam rumah tangga... artikel kredit kepada Dyana

Launching Whitey Mommy Blogshop

Tepat pada 10 ogos 2010, dengan rasmi saya launch blogshop saya... ades... mati akal dah nak taip apa... saya harap succes la perniagaan ini... amin...

sekarang ni produk tak banyak lagi... untuk permulaan hanya satu produk yang saya jual... Insyaallah pada masa akan datang produk akan bertambah sedikit demi sedikit bergantung kepada barangan yang bakal di bekalkan oleh share partner saya...

Saya hanya promote saja kat blog... segala proses itu ini... akan dilakukan oleh share partner...

Anda semua dijemput untuk melawat Whitey Mommy Blogshop mana la tahu ada barangan yang anda minati...



Whitey Note: 10 Ogos 1985 adalah tarikh saya dilahirkan... hari ni genapla umur saya 25 tahun... ada sesiapa nak bagi hadiah tak? muhaha tak malu... kalau ada saya nak spek mata...wek...tak malu.... saya dah tua dah... alhamdulillah Allah masih panjangkan umur saya ... dan sangat2 bersyukur kerana allah masih memberi peluang untuk saya menjaga Khalis dan memperbaiki amalan saya...semoga Allah panjangkan umur saya untuk melihat Khalis membesar dengan sihat, cergas dan bijak...amin...amin ya rabbal alamin...

Khalis Memang Suka Kemas Rumah

Khalis bangun sangat awal... memang tak sempat saya nak buat kerja rumah...kalau bab kemas mengemas ni... Khalis memang rajin sangat membantu... adei la...si comel ni memang sangat rajin... buka je mata... apa yang dia nak dulu... sememangnya bakul bedak dia... actually saya dah lama tak letak bakul bedak ni... semua bedak2 dan minyak2 Khalis saya letak kat atas meja...

Tapi semenjak my hubby dah bunyi mulut... kata rumah besepah2...ades... saya letak balikla segala benda tu dalam bakul... katanya itu yang nampak kemas... ok lah! En.husband... i letak balik...

ha... bila dah letak balik... si comel ni apa lagi... memang suka sangat la dia... barang2 kat dalam tu... dia tak keluarkan satu2 dia terus je curah... bertaburan semuanya... saya memang tergelak2 tengok Khalis bersungguh2 nak angkat bakul tu... nak keluarkan semua barang... Khalis nak bakulnya je... isi dalam tu dia biar je... pelik betul... dah dapat bakul tu... dia mula la... ketuk2 bakul... mulut nya tak payah nak cakap la... macam2 dia membebel... ntah apa yang dia marah sangat dengan bakul tu...

ha... bakul pink tu la yang dia suka sangat... masa nak beli bakul pink tu... memang penuh dengan nostalgia juga... hehe lain kali saya cerita... tak de mood lagi nak cerita pasal bakul...
apa kat tangan Khalis tu? hehe ada orang boleh teka tak? hehe kalau tak de... saya rasa nak buat contest la untuk itu... boleh tak? yeay! macam dah dapat idea untuk buat give away... tapi kan... hadianya watermark la... tak jemu ke orang nanti? asyik watermark je... mentang2 la tokey watermark...jelir
balik pada cerita Khalis.. inilah keadaan ruang tamu rumah saya lepas di kemaskan oleh Khalis dengan jayanya... tisu basah... habis satu roll dia kerjakan...[masa ni saya terlelap... sebab badan ni rasa penat sangat2] habis semuanya...masa ni... tukang kemas rumah duk tengah minum susu... gambar tak leh ambik la... sengihnampakgigi

Whitey Note: Akal Khalis dah makin pintar... macam2 benda yang dia buat diluar jangkaan... ini lah antara untungnya tak bekerja... boleh melihat perubahan anak dari masa ke semasa... alhamdulillah... semoga Khalis dapat membesar dengan penuh kasih sayang dan limpah rahmat Allah s.w.t amin...

Putraku Muhammad Khalis Putra

Hari ni Khalis genap 11 bulan... wah... dah besar... begitu cepat masa berlalu... rasa macam baru semalam saya mengandung... lahirnya anak yang comel ini adalah anugerah yang paling besar bagi saya... bersyukur sangat2 Allah memberi saya kesempatan untuk bergelar seorang ibu...

Saat Khalis dilahirkan... itulah saatnya saya bergelar ibu... air mata mengalir... semasa pertama kali merasa Khalis didalam dakapan saya... Ya Allah sungguh seronok perasaan itu... tidak pernah saya alami sebelum2 ini... gembira, sedih terharu... semua bercampur dalam satu... yang paling saya rasa ajaibnya... Khalis menangis2 selepas dilahirkan... tapi apabila nurse meletakkan Khalis di atas dada saya... terus dia senyap... dan tertidur...

Ya allah... comelnya anak ibu... comelnya anak ibu...

Sekarang Khalis dah besar... makin cerdik akalnya... makin cergas pergerakkannya... makin bijak perlakuaanya... makin manja gurauannya... Khalis buatkan saya terhibur... tatkala hati gelisah... tatkala hati rasa marah... hilang pedoman.. terpandang wajah sikecil ini membuatkan hati saya sejuk sangat... tak jadi nak marah... sungguh ajaib ciptaan Allah...

Ya Allah aku bersyukur pada-Mu ya Allah... mengurniakan insan comel ini di dalam hidup ku...syukur Alhamdulillah...

si comel ini tidak jemu saya tatap ... tidak puas saya cium...
apa yang dia suka sekarang ni... "kemas rumah sampai jadi cantik', membebel2 bila saya tak layan dia... sungguh comel... dah pandai merangkak kehulu ke hilir... dah bangun berdiri... mungkin lagi 2 minggu Khalis boleh berjalan...

dia seakan-akan memahami saya... andai saya bersedih hati... dia seolah2 memahami yang ibunya sedang bersedih hati...

Ibu doakan anak ibu akan jadi anak yang soleh, baik, berilmu, cerdik, bijak, pandai, kuat dan sihat serta menjadi insan yang berguna... amin...amin... ya rabbalalamin...

Layout Baru

Akhirnya..setelah sekian lama...saya menukar juga layout blog Whitey Mommy ni... pada asalnya memang tak nak tukar dah sampai bila2... just nak tambah apa yang patut... tapi... jalan2 tengok blog orang lain macam kemas je... jeles! nak juga la layout yang ada readmore segala...


ini lah layout lama... yang akan disimpan selama yang mampu...cantik...saya suka...tapi kekadang manusia ni perlukan fasa perubahan...eceh2... hm...bagi la pandangan anga tentang layout ni... saya terima aja... samada positif atau negatif... bab kata Mommy Pinky...janji hati sendiri puas sudahla...hehe

nanti saya rasa mesti ada yang komen tentang header yang tak center tu kan... owh... header tu sebenarnya saya nak letak header yang cun... tunggu masa dan ketika aje...

layout ni pun masih dalam pembinaan...saya nak tambah bunga2 rose yang kembang mekar gitu...

Whitey Note: ha...dah abis baca kan? apa lagi...cepat komen...jelir

Triple Story: Minggu Pertama Khalis dengan Milna Rusk, Udang dan Pandai Berdiri

Actually banyak sangat story morry yang hendak diceritakan... tapi... malas buzy sikit... maklumla... Khaliskan dah pandai itu ini... ades... susah sungguh nak kejar kesana kemari... dah pandai merangkak ni seluruh rumah dia nak explore... sejak dia dah aktif ni... makan pun kena la kerap sikitkan... banyak tenaga yang Khalis nak guna... sebab tu badan dia susut kot... sebab dia aktif....

Minggu ni minggu pertama saya kenalkan Milna Rusk... biskut baby... [cari gambar kat google tapi tak de... nak snap... malas... jadi sebut je la kat sini...ala biskut ni popular la... kalau sebut je mesti orang tahu...seingat saya sejak zaman kanak2 lagi saya dah kenal biskut ni...Khalis tak pandai lagi nak gigit sendiri... saya ada juga bagi dia gigit sikit2...tapi still lagi tak improve skill mengigitnya.. [yang bestnya biskut ni membantu gigi baby cepat tumbuh... kalau dia gigit2 la...] lagi pun nak kena saya pegang...kalau Khalis pegang alamatnya...melambung2 la biskut tu dia baling...jelir sebab tabiat Khalis apa yang dia pegang...dia tak pernah masuk mulut.. pegang baling... pegang campak... ades... susah juga... sebab kalau dia pegang masuk mulut senang... tak pe... babykan memang macam tu...gambar kat atas ni.. biskut milna yang saya lembutkan dengan air masak... then suapkan pada Khalis.. ini lah yang Khalis akan makan sebagai breakfast dan makan petang... sebab kalau nak bagi nasi memanjang macam berat jugakan... buah pun bagi juga... dalam pukul 3 saya bagi buah... tapi nak gap sampai kemalam tu... mesti berkeroncong perut Khalis... biskut dia Khalis tak makan ... roti pun Khalis tak makan... jadi saya rasa ini adalah alternatif yang terbaik...senyum
ni wajah Khalis lepas makan biskut Milna...[gambar tak clear... tak perasan gambar tak clear...tapi since memory card dah cabut... malas nak connect balik... guna je gambar ni... maaf ek...senyum] senyum aje la bila perut dah kenyang... alhamdulillah...

*******************************************************

cerita tentang Udang... ha... Khalis dah seminggu saya bagi makan udang...sebab nak tengok alahan dan tahap imunisasinya dengan udang... Alhamdulillah... sepanjang Khalis makan udang ni...tak de tanda2 tindakbalas yang negatif yang berlaku pada Khalis.. Khalis pun tak naik ruam... jadi... ok la tu... minggu depan... nak cuba2 bagi telur pulak...[bagi telur kuning dulukan...] sebab nurse dah suruh saya mula bagi telur sejak umur Khalis 7 bulan hari tu... tapi saya tak berani...sebab melalui pembacaan saya... telur hanya boleh diberi kepada bayi yang berumur setahun keatas...saya nak cuba bagi telur yang baru tu... SAFE EGG...

berbalik kepada udang... nak share juga resipi nasi udang Khalis... sangat2 mudah...
bahan-bahannya:
  1. Beras[saya pakai beras yang special untuk baby keluaran bernas... tak ingat namanya]
  2. Udang [pastikan dibuang kulit dan segala tahi2 dan incik kolesterol -yang kat atas belakang undang tu]
  3. Air
  4. Sayur [sawi/bayam/carrot/broccoli/ubi kentang]terpulang kepada anda.
cara2nya:
  1. Ambil segengam beras, basuh, masukkan air yang banyak...agak2 macam nak buat bubur... renih atas dapur sehingga beras pecah [mean dah tak nampak macam beras, dah jadi pecah2]
  2. Masukkan udang, biarkan sampai mendidih untuk matikan kuman2
  3. Apabila air dah agak2 nak kering masukkan sayur... bagi sayur yang keras seperti lobak dan ubi kentang...anda disarankan memasukkan sayur2 itu terlebih awal.
  4. biarkan mendidih
  5. tutup api
  6. sejukkan lebih kurang 5-10 minit
  7. dan blender...[saya la yang buat macam ni... sebab Khalis tak leh makan nasi ketul2]

ha... inilah hasilnya selepas di blender... dan sudah sedia untuk di suapkan kepada dak tiut ini...
[saya tengah duk blender makanan dia... dah siap...tengok2 habis dia kirai sepeket cotton bud... bersepah2 kat atas lantai... Khalis2 bertuah anak ibu ni....]ni wajah yang kekenyangan, dah lepas makan... senyum je la kerjanya.. kalau idak...ada je benda yang tak kena... benda yang dia nak rengek... itu tandanya lapar la tu... Kalau dah kenyang boleh pulak dia main sorang2...saya cukup suka kalau tengok Khalis tergelak2 tersenyum lebar macam ni... rasa macam nak puji anak sendirilah..."comeeeeeeeyyy sangat Khalis ni!!"
*******************************************************

Semalam juga berlaku suatu keajaiban... hehe sebenarnya tak ajaib pun.. tapi sebab first time saya tengok... rasa macam teruja... dan terus ambil gambar... tengok la time pada gambar... tepat pukul 11:38 pagi semalam...
Tadaa... Khalis dah pandai berdiri sendiri... ini tandanya dia dah nak berjalan la ni... Alhamdulillah... Khalis dah masuk fasa baru dalam hidup dia... bulan depan mesti dia dah start berjalan... ades... agaknya malam la baru saya boleh menghadap laptop... sebab bila dia dah pandai jalan... memang saya kena keep-on-eye of him...

Ibu doakan anak ibu sihat... bijak...pandai... cerdik... jadi anak yang soleh... dan insan yang baik serta berhati mulia... amin...amin... ya rabbalalamin...senyum

Hadiah Daripada Mommy Pinky

actually entri ni dah 3 hari duk peram dalam draft... kepala sakit sangat nak menaip... entri ni kena taip best2 sikit... [masalahnya penulisan saya tak de la best pun...jelir] seperti tajuk... hehe dah tentu tahula apa yang saya nak cerita kan?

Disuatu petang... my best friend Mommy Pinky ada tanya
"nisha, aku tak penah bagi hadiah kat ko... jadi ko pilih la hadiah... sekali hadiah untuk kahwin dan besalin" [lebih kurang macam tu lah ayatnya...saya pun lupa nak copy n paste masa kami YM dan beremail-emailan, dah padam semua dah]. Kami ni dah lama tak jumpa...dah dekat dengan 2 tahun dah... lamakan... tapi hari2 jumpa secara online... ha...dekat tapi jauh la...

Whitey Mommy : ya ke? tapi tak tahu la nak pilih hadiah apa...

Mommy Pinky : Pilih la yang beli secara online incik... senang sikit aku nak menghantarnya...

Whitey Mommy: aku rasa macam dah terbayang nak apa...aku rasa nak satu set penjagaan baby jenama BUDS [ produk penjagaan berasaakan organic untuk baby , memang dah lama saya idam2kan...nak bagi Khalis pakai produk ni... tapi almaklumla saya kan tak bekerja...jadi agak sukar sikit la...sedih] tapi bila orang dah bagi chance macam ni... macam meraban la nak pilih produk2 ni...
mula2 tu macam nak minta peti sejuk ke, mesin basuh ke, kereta ke, ataupun rumah ke, atau pun laptop ke... boleh tak jana? kahkahkah

puasla Mommy Pinky duk mencari satu set... tapi bedak tak de... yang ada shampoo... mandian... mandian head to toe... dan nappy rinse free cleaner...

masa tu Mommy Pinky dah berpinar nak cari satu set produk tu... maka dia pun menghantar email/ YM, saya pun lupa

Mommy Pinky : weh! pening la aku cari... tak jumpa pun satu set... nanti lah kat rumah aku tengok balik...

Whitey Mommy : Ok2.. ko kena buka page satu2 baru jumpa semua produk tu...

Mommy Pinky : puas dah aku duk mencari...tak dok pun...

Whitey Mommy: tak pe.. meh aku carikan...[berialah punya nak hadiahkan...jelir]

cari punya cari... memang tak de complete satu set pun kat kedai online tu... atau pun memang tak nampak? hm... tetiba saya terpandang benda lain.. yang rasa bagus juga kalau direquest daripada Mommy Pinky ni... ececeh...harga pun boleh tahan... bila lagi nak pawww dia kan...

Whitey Mommy: Jana... aku rasa nak benda lain la...hehe boleh tak?

Mommy Pinky : tula...tadi aku suh pilih sendiri... tak nak...
saya pun pilih dan Mommy Pinkyla yang tukang bayar...alhamdulillah rezeki Khalis...
[actually panjang lagi kami punya conversation tu... kalau nak taip...mau sampai keesok anda baca pun masih tak abis2 lagi...]

kelusaan hari tu... maka posmen pun sampai la kerumah saya.. membawa bungkusan ini...
mesti nak tahu apa kat dalamnya kan... ha... ini lah dia...
baby sling...[p/s: ada sesiapa tahu tak cara nak pakainya? bolehla kongsi dengan saya...sebab saya tak tahu lagi macam mana nak ikat n nak pakai ni...jelir]
tak disangka...rupanya ada extra present daripada Mommy Pinky untuk Khalis...BUDS: Nappy Time Rinse Free Cleaner...i like...love
ha... si comel ni pun tak lepas peluang nak pegang hadiah tu... lepas buka je plastik... tangan dia dulu la yang sibuk2 nak capai... alahai...syukur sangat2...

Whitey Note : Jana... terima kasih ek...atas semua present ni... aku really2 appreciate it... and really2 happy...love

 
Copyright © Whitey Mommy™