Hasil seni dan reka bentuk adalah berbayar dan hakcipta Whitey Mommy.
Sila hubungi saya di whiteymommy@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.
Anda TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI untuk mengambil/menyalin/menyimpan
mana-mana bahagian hasil seni dan reka bentuk yang telah saya hasilkan TANPA KEBENARAN!

Perubahan Khalis

Sebagai ibu saya macam tak bersedia lagi nak terima perubahan pada diri Khalis... ades... boleh pulak macam tu... ini kot yang semua orang duk cakap2 anak yang depan mata besar pun kita tak perasan... Lepas Khalis demam hari tu... sikap dia dah banyak berubah... Itu kot sebab dia demam... kawan2 semua duk cakap2 bila demam mesti nak pandai itu ini kan... Ingatkan Khalis akan pandai jalan dah... tapi tak... perangai dia pulak yang berubah... kalau fizikal memang kita tak dapat dapat nak control kan... tapi kalau perangai... saya dah kena mulakan semula untuk memahami sikap anak teruna sorang ni... Dulu dah kaji... ni kena kaji balik... barulah boleh tahu dan agak setiap tindak tanduk yang dia buat...

Perubahan yang paling ketara adalah selera makan dia... kemain susah lagi dia nak makan sekarang ni.... Terutama nasi... Dulu kalau blender tu dia memang tunggu sesangat... tapi sekarang... dia wat dunno aje... pastu bila kita beria-ia nak suap... dia makan lepas tu dia keluarkan balik... ades... tension... bukan tension apa... tension sebab risau dia tak dapat nak makan... aktif tak yah nak cakap... susu tak yah cakap... kalau boleh gantung kat leher dia... tiap masa dia nak minum... alternatif saya untuk dia makan... saya dah mula suap roti dan biskut... lepas tu dah masukkan sikit garam dalam nasi dia... Saya dah mula tak blender makanan dia... cuma masak lama2 sampai pecah butir nasi... letak garam sikit... letak sayur... kekadang saya cincang ayam, udang, daging untuk masukkan sekali dalam nasi lembik tu... dan kekadang saya goreng ikan, ambil isi dan bagi dia makan... pergh!!! memang mencabar... mencabar dari segi kesabaran dan semangat tu... Alhamdulillah... lepas pelbagai alternatif... Khalis makan la juga... cuma tak de la banyak macam dulu... dulu kalau nasi blender tu 3/4 cawan pun dia habis... sekarang... nak habiskan setengah cawan... bercinta!!! lamanya...

Hari ni Masa sesi mandi pulak.. macam biasa saya sediakan air suam untuk dia mandi... Bila saya masukkan dalam bath tub... Mak ai!! terus nak bangun, nangis... apa pasal pulak... nak kata panas airnya... memang tak panas... suam2 kuku aje... sebab saya tak letak banyak air panas... saya pun letak dalam sink... cucur dia dengan air sejuk sikit2... hambik... menggeletik dia suka...mulut saya terus berkata " Ya Allah... pandainya anak ibu... dah pandai pilih nak mandi air sejuk pulak dah..." ok... continue dengan mandi... sampai tak nak berhenti pulak dah... hah! sudah... ini perkara baik ke??? hehehe maknanya lepas ni kena berkampung kat dalam bilik air pulak la... Ramai juga yang saya dengar... baby akan suka main dengan air... kalau dah main air mesti tak nak lepas2 kan... yah! ini turn saya pulak... senyum

Tepat usia Khalis 1 tahun 1 bulan dan 6 hari, Khalis dah mula mandi air sejuk... rasanya dah masanya kan kot... Khalis bercerai daripada air suam... ehehe... yang pasti satu perangai yang Khalis tak berubah lagi... suka sangat berkepit dengan saya... pendek kata nak pergi toilet tu terpaksa bawa dia masuk sekali... kalau tinggal... menangis2 sekuat hatinya... anak2... Menjaga Amanah Allah yang paling berat ini memerlukan kesabaran yang tinggi... Ini adalah dugaan yang paling besar yang allah bagi kat dunia ini... apa dia? Anak... syurga mereka syurga lah kita...

26 Comment (s):

  1. Hehe. .memang mcm tu lah sha. .kadang2 beby tknk mkn sebab nak tumbuh gigi. . Dia rasa tak selesa. . .mandi memang peberet beby. .yg kat rumah ni pun. .pantang siapa2 pergi bilik air, dia dah tarik2 baju nk mandi sama. .lagi besar lg mcm2 ragam. .

    ReplyDelete
  2. @Honeyvsbee
    tie.. rasa takut pulak nak hadapinya... hehe...

    ReplyDelete
  3. Sukenyer bca entry nih!! Khalis cerdik betul :))

    ReplyDelete
  4. @Mommy Pinky
    hehe mesti tak sabar nak anak ko macam ni kan... hehe aku pulak bila tengok irdina... rasa macam nak Khalis kecik balik... hahaha... tapi sedia lagi nak anak lain..:P

    ReplyDelete
  5. ohh...daidf pon same khalis..namo makan menjak2 bek demam neh...dah la mmg bukan pemakan...:(

    ReplyDelete
  6. dia dah mula dah, dia pandai jalan sok, dia pergi sendiri bilik air tu, bersediala segalanya, haha... siap ambik sendiri besen yg selalu dibuat mandi.

    cantiknya gigi khalis...

    ReplyDelete
  7. ekekekekek najlaa x suke air sejuk, kat melaka dulu xmo mandi air sejuk tp kalau bukakkan wet set dia berendam lelama ok lak ngan air paip sejuk tu. hahahah akak yg x larat nak kemas wet set beso sgt mak bapak leh masuk skali

    ReplyDelete
  8. Budak mmg suka bab2 main air ni mommy.. Lepas ni tggu khalis nak mandi ala2 dalam kolam pulak.. Sambil tepuk2 air.. ;o)

    ReplyDelete
  9. budak2 da pandai..teng0k sekeliling die akan tiru buat.. :)

    ReplyDelete
  10. salam sha...

    anak kita sama baya kot...
    anak kak sya lani cukup 1 thn..
    mmg budak2 mcm tu...orang tua2 cakap kalo dia x nak makan dia nak ringankan badan dia nak jalan...
    pas tu kalo yg main air tu,..anak akak dari umur 7 bulan ke atas akak dah selang selikan dgn air sejuk...kalo mandi suka sangat...sambil main ngan buih2..seronokkan tengok anak yang kita lahir membesar dengan kita...:)

    ReplyDelete
  11. biasa la tue budak2..dah makin besar lain peelnya lak...anak saya 3 bulan dah mandi air sjuk...tak ngis pun...huhu

    ReplyDelete
  12. @deeya_shouranlee
    terima kasih anty... kata Khalis... ehehe...

    ReplyDelete
  13. @cik puan akish
    risau la... huhu... abis tu sis wat macam mana bila dia tak nak makan?
    takut la saya... huhu takut tak cukup nutrien...

    ReplyDelete
  14. @suffer8zine
    Terima kasih uncle...
    rajin betul singgah blog ibu Khalis ni...
    ehehe...

    ReplyDelete
  15. @cha
    hehe itu la cha... makin banyak la kerja pasni... hehe... ni pun dah pandai... bila letak je bath tub... dia pun mula la datang... nak kuis2 air tu... hehehe

    Cantik ek? gigi susu... harap bila dah besar giginya akan tersusun... ehehe...

    ReplyDelete
  16. @Lelord
    hehe sama dengan Khalis akk... masa mula2 ya Allah.. kalau kena je air sejuk... dia punya menangis... riuh... bukan macam tu je... masa dalam pntang... mandikan dia... dia punya menangis... sekuat2 hati tau...

    ReplyDelete
  17. @Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil
    hehehe kekadang tak sabar nak tengok ibu... tapi kekadang rasa takut tak terlayan... hehehe...

    ReplyDelete
  18. @kue
    betul2 macam Khalis memang cepat mengikut.. kalau kita wat sekali je.. mesti dia akan ikut...

    ReplyDelete
  19. @Sya
    hehe betul kak sya... seronok... rasa macam berbaloi berhenti kerja untuk jaga anak... tak pernah rasa rugi pun... walaupun tak dapat nak pagang wit banyak...
    nak ringan badan ek akk... takut pulak tak cukup nutrien...

    ReplyDelete
  20. @wmaziati
    tak bahaya ke kak mandi air sejuk? yang saya baca buku tak boleh... mak saya pun pernah cakap kena mandikan air suam sampai badan dia kita rasa keras... kalau mandikan air sejuk awal2 masa kecik... baby akan mudah dapat sakit... huhu...sebab tu saya tak pernah mandikan Khalis dengan air sejuk...

    ReplyDelete
  21. Sha..boleh start bagi dia appeton lysin..gud for toddler yg kurang selera mkn,tambah2 diorang makin aktif skrang...

    ReplyDelete
  22. Ehem. .selagi carta kat klinik tu tk turun mendadak ok lg sha. Jgn risau sgt. .rilex je yea. .dulu tie dpt ank pertama umo bwu 20 tau. .duk kl jauh dari family. .tie redah je jaga anak. .banyakkan membaca. .tp jgn terlalu risau itu ini. .sabor banyak2 jer. .

    ReplyDelete
  23. wah comelnye,khalis ade lesung pipit =)

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 
Copyright © Whitey Mommy™