Guest(s) Visitor(s)
My artwork and design are copyrighted. Kindly contact me at whiteymommy@yahoo.com for pricing.
You are not allowed to take any of my artwork and design without my permission!
All Whitey Mommy 's artwork and design is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.
All Business by Whitey Mommy™ is licensed under Whitey Mommy Enterprise [002005515-D]

Cara meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

aku rasa macam susu dah berkurang sikit... punya risau aku pun mula la cari sebab musababnya... dan cara untuk mengatasinya...blogger-emoticon.blogspot.com aku nak share la dengan anda semua...sesuai untuk bakal ibu( blogger-emoticon.blogspot.comdinasihatkan supaya merancang untuk menyusu bayi anda dengan susu ibu bukan susu lembu) , bakal bapa (blogger-emoticon.blogspot.comdiminta memberi sokongan kepada isteri anda untuk menyusu), bakal nenek( blogger-emoticon.blogspot.comdiharap memahami bahawa zaman sekarang bukan seperti dahulu lagi, susu ibu adalah makanan yang lengkap kepada bayi - sila beri sokongan kepada anak dan menantu anda) dan juga para ibu yang sedang menyusu bayi dengan susu ibu (blogger-emoticon.blogspot.comTAHNIAH aku ucapkan kerana telah berjaya memberi makanan yang terbaik untuk bayi anda)...
antara sebab susu ibu berkurangan adalah:
a) blogger-emoticon.blogspot.comtekanan (stress la maksudnya tu...)- kekadang secara kita tak sedar yang kita tertekan (ini la agaknya yang dialami oleh aku) jadi untuk galakkan pengeluaran susu secara optimum mesti tenangkan fikiran.... cuba bayangkan percutian ke paris ke...hehehe ... then peluk bayi anda dengan penuh kasih sayang...
b) blogger-emoticon.blogspot.comkeletihan atau kurang tidur- nak jadi ibu ni bukan senang sebab kena bangun malam untuk menyusukan bayi / menenangkan bayi yang terjaga disebabkan oleh lampin basah... ini tak boleh dijadikan alasan, bila bayi tidur - ibu pun ikut tidur la supaya dapat rehat yang secukupnya... jangan bayi tidur ibu layan facebook pula...hehehe.
jangan lupa!!! bapa pun kena ambil kisah juga tolong la ibu untuk menukarkan lampin bayi anda...p/s: tak cukup tidur pun turut mengganggu sistem pencernaan (hm... bleh aku guna petua ni untuk cepat kurus... hehe kena tidur dengan banyak).
petua aku untuk elak susu kurang pada waktu malam, pukul 12 hingga 4 petang kena berehat. jangan lakukan apa2 kerja.
c)blogger-emoticon.blogspot.com kurang minum air - kena minum air sekurang-kurangnya 8gelas (termasuk 2 gelas susu p/s: untuk menyusu aku minum susu enfa mama- anak cepat pintar)
d) blogger-emoticon.blogspot.comkehamilan - untuk ibu yang hamil sebelum anak bercerai susu.
e)blogger-emoticon.blogspot.com pengambilan pil perancang - hehe sudah semestinya aku tidak tergolong dalam golongan ini...
ha... ni ada sikitla yang aku nak kongsi ...
tips untuk banyakkan air susu...blogger-emoticon.blogspot.com
- berurut dengan bidan.
- minum banyak air dan jus buah-buahan serta susu (2 gelas sehari)
- makan lebih banyak makanan protein.
- makan mengikut masa, jangan berdiet kerana akan menyebabkan toksin dirembeskan kedalam susu- bahaya untuk bayi- lobak putih dikikis kulitnya dan diparut kemudian dicampurkan dengan air suam. minum air lobak dua kali sehari.

- pucuk kaduk (anda semua kenal tak? daun ni ada kat kampung je... ) direbus dan dijadikan ulam.

-makan jantung pisang yang dah direbus sebagai ulam...


ni pula antara suplement yang aku tahu la...

a) pregnancy and breastfeeding gold by blackmores untuk perkembangan otak dan fizikal yang sihat (altenatif bagi mereka yang tak suka minum susu atau malas nak bancuh susu)


b) funegreek (bahasa melayunya halba la... yang digunakan untuk masak nasi dagang tu...), boleh didapati di GNC store.

c) habbatus sauda dari HPA

hehe... banyak lagi cara-caranya... tapi ini adalah amalan yang diamalkan oleh aku... simple je untuk tambah pengetahuan anda semua

blogger-emoticon.blogspot.com

3 Comment (s):

  1. Blackmores tu sedap x? ke bau busuk? aku duk fikir nk beli, sampai dah 9 bulan ni xbeli2..huhuh. risau gak kalau tetiba susu kurang..tp rugi je kalau beli, aku tak makan. aku kalau ubat bau pelik2 mmg xleh telan..

    ReplyDelete
  2. @Mommy Pinky
    aku tak pernah rasa lagi jana... tak tahu la seda ke tak... hm... aku suggest ko makan shaklee la... vitamin dia tak rasa pape... trial pack bulan2 murah je... aku sekarang makan... alhamdulillah... banyak susu...

    ReplyDelete
  3. Salam sis ,
    saya ni dah ade 2 org ank .
    yg 1st , perempuan bln 2 ni masuk 2tahun .
    yg 2nd lak , baru nk msok 8 bln and still menyusu badan lg .

    soalan saya :
    normal ke kalau saya tak datang period sejak dari saya lepas pantang sampai sekarang ???
    sebab saya dah buat pregnancy test , tp , tkde pape .
    tu jek laa .

    And blog akak ni bgus laa , bnyk info !
    saya follow akak . ((=

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 

Copyright © Whitey Mommy™