Guest(s) Visitor(s)
My artwork and design are copyrighted. Kindly contact me at whiteymommy@yahoo.com for pricing.
You are not allowed to take any of my artwork and design without my permission!
All Whitey Mommy 's artwork and design is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.
All Business by Whitey Mommy™ is licensed under Whitey Mommy Enterprise [002005515-D]

.::Ibu Bapa Yang Derhaka::.

Malam Khamis minggu lepas... saya ada menonton rancangan Semanis Kurma... anda semua pun mesti tahu rancangan ini kan... tajuknya... Ibu bapa derhaka... kita selalu dengar anak yang derhaka kan? tetapi jarang kita dengar ibu bapa yang derhaka... saya sebenarnya sudah lama membaca tentang topik ini.. cuma tak tahu macam mana nak olah ceritanya...

Sebelum anak menjadi derhaka... sebenarnya... ibu bapa adalah penyebabnya..kerana ibu bapa dahulu yang menderhaka kepada anak2... takutkan dengar... saya sebagai ibu muda pun takut... sebab saya bukan sempurna... dan didikan agama saya pun tak selengkap mana... masih lagi dalam proses pembelajaran dan membuat rujukan...

Ustazah Siti Nor Bahyah ada kongsi cerita zaman2 nabi dahulu... tersentuh hati saya mendengar cerita ini.. saya search di Google dan terjumpa di blog Puan Linsharliana ... kita sama2 baca ya... dan jadi manfaat untuk bersama...
Seorang lelaki telah datang menemui Khalifah Umar al-Khattab r.a. mengadukan hal kederhakaan anaknya. Lalu Umar memanggil anak lelaki itu dan memarahinya kerana derhaka kepada bapanya serta lupa kepada hak-hak bapanya. Anak itu menjawab: “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah anak mempunyai hak ke atas bapanya?” Umar menjawab: “Ya.” Dia bertanya lagi: “Apakah ia wahai Amirul Mukminin?” Jawab Umar: “Memilih ibunya, memberikan nama yang baik dan mengajarnya al-Kitab (al-Quran).” Anak itu berkata: “Wahai Amirul Mukminin! Sesungguhnya bapaku tidak pernah melakukan satu pun perkara tersebut. Mengenali ibu saya, dia dahulunya seorang hamba berkulit hitam dan tuannya seorang Majusi. Saya pula dinamakan “Ju’olan” iaitu sejenis kumbang biasa berwarna hitam. Dia juga tidak pernah mengajarkan aku walau satu huruf pun dari al-Quran. Umar lantas berkata kepada lelaki itu: “Kamu telah datang mengadukan kederhakaan anakmu, walhal kamulah yang telah menderhakainya. Kamulah yang telah berlaku buruj dan jahat sebelum dia berlaku demikian terhadapmu.” Begitulah, Saidina Umar meletakkan kesalahan kepada si bapa, lantaran kecuaiannya dalam mendidik anaknya sendiri.
cerita ini banyak menekankan kepada bapa... kenapa? kerana bapa adalah ketua keluarga... tugas seorang bapa sangat berat sebenarnya... seorang bapa perlu menanggung dosa anak2 (anak lelaki sehingga baligh dan anak perempuan sehingga berkahwin...jadi kalau sayangkan ayah janganla anak2 perempuan ini melakukan dosa2 besar... dosa2 maksiat) dan isteri serta saudara perempuannya... tapi kenapa pada zaman sekarang ramai lelaki yang pandang lekeh dan buat endah tak endah? sedangkan ini semua akan di bawa ke muka penghadapan yang paling besar di hari akhirat nanti...

1. seorang lelaki di tuntut untuk memilih ibu yang baik2 untuk bakal anak2nya... tetapi zaman sekarang... hanya paras rupa, kedudukan, pangkat dan harta benda yang akan di pandang tinggi... tetapi kenapa tidak mereka pandang pada akhlak dan agama? kerana inilah yang penting untuk mendidik anak2 anda di masa hadapan... cantik, harta, pangkat.. itu semua tidak akan kekal tapi akhlak yang baik akan kekal hingga ke akhir hayat...

Suami harus mendidik isteri... dan ini adalah cabaran yang paling hebat! sebab apa? bukan senang untuk mendidik isteri yang dah besar panjang... tambahan pula...wanita ini dijadikan daripada sesuatu yang seakan2 tulang rusuk yang bengkok (saya pernah mendengar di dalam program Halaqah yang perempuan bukan dihasilkan daripada tulang rusuk kiri lelaki... cuma ia diibaratkan perumpamaan dimana perempuan dijadikan daripada suatu objek yang bengkok seakan2 tulang rusuk...) dan jika meluruskannya ia akan patah dan jika kita bawa ke jalan yang mungkar... ia akan terus membengkok... itulah wanita... syurga atau neraka seorang lelaki adalah bergantung kepada cara dia mendidik anak2 dan isterinya... jika tidak mendidik anak2 dan isteri... anak2 dan isteri berbuat dosa... suami yang bakal menanggungnya...

Jadi sebelum berkahwin... sang suami perlu melengkapkan diri selengkap-lengkapnya dengan didikan agama dan karisma yang tinggi... tetapi adakah zaman sekarang ni?

2. Seorang bapa perlu memilih nama yang baik2 untuk anaknya... kenapa? sebab di hari Akhirat... Allah akan memanggil satu2 nama untuk ke muka pengadilan... nama2 yang tidak mempunyai maksud yang baik akan dipanggil akhir2 dan ibu bapa akan disoal siasat kenapa memberi nama anak sebegitu??? apakah jawapan yang bakal dijawab nanti? sudah tentu tak de jawapan.. tak kan nak cakap "saya nak anak saya popular macam Britney Spears sebab tu saya letak nama anak saya macam dia..." boleh ke? pemilihan nama adalah penting bukan sekadar nak glamour dan bukan sekadar nak ikut trend...saya tak kata saya baik dan tak kata saya sempurna... ini adalah untuk ingatan kita bersama... sebab saya kekadang pun terlupa...

3. Mengajar anak Al-Qur'an... ini tugas seorang bapa... tapi kebanyakkan ibu bapa menyerahkan tugas ini kepada guru mengaji atau guru sekolah agama...
saya kupas sedikit sahaja... dan ianya sangat menyentuh tentang diri saya... nama saya sendiri SITI NOR KHAIRONISHA? adakah mempunyai maksud? sebab yang saya cari dalam buku2 makna nama hanya ada KHAIRUNNISA' bermakna "sebaik2 wanita"... saya memang tak salahkan sesiapa... cuma saya sendiri tertanya2...

Whitey Note: kita sebagai manusia ni tak lari daripada membuat kesilapan... tapi Allah itu Maha Pengampun... setiap kesilapan hambanya... Dia pasti akan ampunkan... jika hambanya bertaubat...Subahanallah... Apa yang penting... kita kena ingat... setiap musibah yang datang adalah balasan daripada setiap dosa yang kita lakukan sebelum2 ini... sebab sekarang dunia akhir zaman... Allah bayar tunai... kita perlu menghisab diri...apa yang kita pernah lakukan sehingga Allah turunkan musibah... dan ingat! jika kita tidak menerima balasan di dunia... balasan di akhirat berganda2 azabnya... dan saya pernah terbaca yang setiap dosa yang kita lakukan anak2, cucu2 serta cicit2 juga akan menanggung akibatnya... jadi sayangi lah generasi anda... saya menaip ini adalah untuk berkongsi dan juga sebagai ingatan kepada diri saya...

10 comments :

  1. Subhannallah..terima kasih berkongsi cerita ini. Saya pun tak tahu maksud nama saya. Nur sahaja yang sya tahu maksudnye. alhamdllh, anak2 saya maksud yang elok. Abdul Rahman, mule2 bgtahu name ni..sume org kate kolotnye name.mengucap panjang saye..ermm..

    ReplyDelete
  2. artikel dan peringatan yang bagus untuk kita renung2kan,untuk kita perbaiki diri..alhamdudillah, nama semua anli keluarga mas mempunyai maksud yang baik,

    ReplyDelete
  3. Tazkirah hari Khamis. Good Sha, tersedar dari mimpi kejap.

    ReplyDelete
  4. dah pernah baca.ulang baca ya :)

    ReplyDelete
  5. menyempurnakan keperluan mereka sebelum mereka tidak menyempurnakan hak kita.

    ReplyDelete
  6. bahaya jugak kan kalau bapa tak tahu tangungjawab die sendiri..zaman sekarang ni ..tak ramai ibu bapa yang menekankan aspek penting dalam agama..apa yang utama bagi dorang hanye lah ilmu dunia..ermmm

    ReplyDelete
  7. memang best entry ni mommy..saiedah pun memang setuju sgt2 ngn huraian yang mommy buat,,^^,

    ReplyDelete
  8. klu xsilap ary klu mak ayh halang ank2 dorg kawen walhal jodoh itu baik2..itu pun kire derhaka..
    if im not mistaken =))

    ReplyDelete
  9. @Mommyyus
    kenapa pulak kolot? rahman tu kan nama allah... ya allah tak baik sape yang cakap camtu... tak semestinya nama mesti glamour tapi yang penting adalah maksud... nama Khalis ni saya pilih sebab saya nak anak saya nama mula dengan huruf K...jadi saya cari yang maksud baik2 dengan huruf K...

    @MAS ( DUNIAKU )
    alhamdulillah mas... semoga keluarga mas ceria dan bahagia selalu...

    @ch@
    hehe tak kan hari2 pun mimpi kot..

    @maCy
    tak pe baca ulang2 peringatan...

    @+akufobia+
    betul2... anak yang tak bertanggungjawab kata anak derhaka tapi sebenarnya pokok pangkal datang daripada ibu bapa.. saya yang dah jadi ibu ni hari2 risau... adakah baik saya menjaga anak saya dan keluarga saya...

    @❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤
    betul aida.. didikan agama semua boeh di cari... tapi nama? kita akan bawa sampai ke hari akhirat.

    @~ar!eyko san~
    ya ke? sebab yang sebab utama saya baca ada 3 tu... hm... menambah pengetahuan ni...tq2...

    @Saiedah Syamielah
    terima kasih saiedah...

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Thank You For Leaving a Comment to Me...

 

Copyright © Whitey Mommy™